Curriculum Vitae

Van Wijk Commercieel Interim

Maaike D. van Wijk

Rondehoep-Oost 9N
1191 KA Ouderkerk a/d Amstel
E-mail maaike@vwci.nl

  • Commerciële kansen zien & benutten
  • Ruime retailkennis & ervaring
  • Efficient & zorgvuldig
  • Energiek & gedreven
  • Teamplayer & mensen-mens

Werkervaring uitgebreid


  • Category Manager Geneesmiddelen, Gezondheid, Verbandmiddelen, Dameshygiene, Scheren & Herenverzorging, Albert Heijn
    januari 2016 – mei 2016

    Albert Heijn
    Categorieplannen & strategische plannen ontwikkelen, promotieplannen ontwikkelen, omzet- en marge verantwoordelijk voor de groepen binnen de categorie & voortrekkersrol binnen diverse commerciële projecten.

  • Oprichter & Eigenaar Maaike van Wijk Design Studio
    augustus 2015 – heden

    Maaike van Wijk Design Studio is gespecialiseerd in interieurontwerp, tuinontwerp, vormgeving en verkoopstyling. Zowel voor particulieren als bedrijven en overheidsinstellingen.
    Voor meer informatie zie: www.mvwdesignstudio.com.

  • Category Manager Household- & Home Textiles, Photo Frames, Garden- & Travel accessories, HEMA (Interim)
    november 2014 – juli 2015

    HEMA - Amsterdam
    Verantwoordelijk voor Bedtextiel, Badtextiel, Keuken- en Tafeltextiel, Tuin-, Camping en Outdoorartikelen, Fotolijsten, Klokken en Wekkers. Zowel vast als actie assortiment. Verantwoordelijk voor o.a. samenstelling én vernieuwing assortiment, strategische plannen, omzet, marge, brutowinst, beschikbaarheid en voorraden. Leidinggevend aan 1 Product Manager.

  • Category Manager Curtains, Window Decoration, Small Fourniture & Home Accessories, HEMA (Interim)
    april 2014 – november 2015

    HEMA - Amsterdam
    Verantwoordelijk voor Gordijnen, Raambekleding, Kant & Klaar Gordijnen, Klein meubelen, Kaarsen, Kussenhoezen, Vazen en overige woonaccessoires; zowel vast als actie assortiment. Verantwoordelijk voor o.a. samenstelling assortiment, strategische plannen, omzet, marge, brutowinst, beschikbaarheid en voorraden. Leidinggevend aan 1 Product Manager.

  • Astir-Award voor Hema “Today I Feel”-parfumlijn, HEMA (Interim)
    februari 2014

    Eind 2012 – begin 2013 het de nieuwe parfumlijn voor Hema ontwikkeld. “Today I Feel…..” voor iedere stemming een eigen Eau de Toilette. De lijn bestaat uit 5 geuren, 3 voor Haar en 2 voor Haar & Hem, aangevuld met douche-mousse en bodylotion. Journalistiek Nederland heeft het Hema “Today I Feel-concept” bekroond met een Astir-Award als beste geur-lancering in het “Mass-segment” (<20 euro) in 2013!

  • Senior Buyer Household, HEMA (Interim)
    september 2013 – maart 2014

    HEMA - Amsterdam
    Verantwoordelijk voor de assortimentsgroepen Servies, Plastic, Koffie & Thee, Glaswerk en Electrisch Huishoudelijk; zowel vast als actie assortiment. Hiernaast de inkoop van thema's als Kerst, Pasen, Camping, On the Go, Student-op-Kamers. Verantwoordelijk voor o.a. inkoop, omzet, marge, brutowinst, beschikbaarheid en voorraden. Hema inkoopreis naar het Verre Oosten in november 2013. Leidinggevend aan 1 inkoopassistent.

  • Senior Buyer Beauty Cosmetics, HEMA (Interim)
    september 2012 – mei 2013

    HEMA - Amsterdam
    Verantwoordelijk voor assortimentsgroepen Oog make-up, Gelaat make-up, Lip, Nagel en make-up accessoires. Zowel "vast" als "actie" assortiment. Verantwoordelijk voor o.a. omzet, marge, brutowinst, beschikbaarheid, voorraden. Verantwoordelijk voor versnelde productontwikkeling in verband met lancering nieuw Hema concept: HEMA Beauty. Voorbeelden van producten ontwikkeld: Hema Parfum-assortiment, Hema BB-crème, Hema kwastenreiniger, Blush & Go, Nailpolish Sponsremover, Nailcare assortiment en Nagellak-specials. Leidinggevend aan 2 commercieel assistenten en 1 stagiaire.

  • Senior Category Manager Kantoor, Feest & Wenskaarten (Interim)
    juni 2012 – augustus 2012

    Albert Heijn - Ahold, Zaandam
    Verantwoordelijk voor assortimentsgroepen Cartridges, Opslaan, Accessoires, Papierwaren, Opbergen, In/Out actie, Feestartikelen, Wenskaarten & cadeauverpakkingen. Zowel "vast" als "actie" assortiment. Verantwoordelijk voor o.a. omzet, marge, brutowinst, beschikbaarheid, voorraden. Verantwoordelijk voor strategisch plan richting 2017. Leidinggevend aan 1 commercieel assistent.

  • Lead Category Manager Huishoud, Koken en Wonen (Interim)
    september 2011 – mei 2012

    Albert Heijn - Ahold, Zaandam
    Verantwoordelijk voor assortimentsgroepen Schoonmaakbenodigdheden, Folies/Zakken, Lampen, Batterijen, Draag-tassen, Basis Non Food, BBQ, Kaarsen, Tafelpapier, Disposables, Woonaccessoires, Pannen, Oven/Bakken, Keuken-hulpen, Keukentextiel, Klein Huishoudelijk Electrisch, Servies, Glaswerk, Bewaren, Tafeltextiel, Bed- en Badtextiel: zowel "vast" als "actie" assortiment (o.a. Pasen & Kerst). Verantwoordelijk voor o.a. omzet, marge, brutowinst, beschikbaarheid, voorraden. Verantwoordelijk voor strategisch plan 4 categorieëen (Basis Non Food, Seizoen, Koken , Tafelen) richting 2017. Leidinggevend aan 4 Category Managers, 3 commercieel assistenten, 2 EMS-assistenten en 1 management trainee. Lid van het commercieel managementteam unit Non-Food binnen Albert Heijn.

  • Senior Category Manager/ Projectmanager Luxe Parfumerie (Interim)
    maart 2011 – september 2011

    DA Retailgroep, Leusden
    Verantwoordelijk voor ontwikkelen nieuwe winkeluitstraling Luxe DA-winkels EN managen, optimaliseren en uitbreiden categorie Luxe Parfumerie binnen de DA-formule (120 winkels), realiseren optimaal Luxe Parfumerie-, Huid- en Deco-assortiment (+/- 20 leveranciers), behalen doelstellingen t.a.v. marge, omzet, positionering, klantenaantallen & service-graad, voorbereiden & realiseren Glossy DA Magazine, DA Specials, Instore Events, Direct Mails, Merkpromoties, reali-seren doelstellingen op het gebied van mediabijdragen Categorie Luxe Parfumerie en leidinggevend aan 3 Commercieel Assistenten.

  • Senior Buyer/ Assortimentsmanager Wonen & Koken (Interim)
    juli 2010 – februari 2011

    Albert Heijn - Ahold, Zaandam
    Verantwoordelijk voor de assortimentsgroepen Servies, Melamine, Tafeltextiel, Keukentextiel, Bed- Badtextiel, Glaswerk en Bewaren voor alle Albert Heijn winkels (+/- 765), assortimentsplanning incl. budget, prijslijnen, actievoorstellen & stijlindeling, assortimentsontwikkeling (stijl- en productkeuzen en verpakkingen) en het productontwikkelingsproces, reali-seren grote tijdelijke (actie) assortimenten gedurende Kerst & Pasen, realiseren reguliere EN actie assortiments-wijzigingen volgens richtlijnen afdelingen Presentatie & Promotie, realiseren promotionele uitingen in Allerhande & Bonus en leidinggevend aan 1 Commercieel Assistent.

  • Projectmanager/ Business Consultant (Interim)
    april 2010 – juli 2010

    Faco Retail/ D.I.O. Drogisterij Parfumerie
    Opdracht: ontwikkel een "puur, eerlijk en verantwoord" nieuw winkelconcept voor alle 200 D.I.O. winkels. Naast A-merken en eigen merken zal D.I.O. vanaf Q4-2010 ook "(h)eerlijke/natuurlijke" merken gaan verkopen als 1e drogisterij-keten van Nl. Projectteam aangestuurd van 14 personen uit afdelingen Directie, Commercie, Marketing en Communicatie. Strategie geschreven en dit uitgewerkt naar een tactisch plan wat tot slot is uitgewerkt tot een implementatie-gereed project. Gerapporteerd aan de directie van Faco Retail.

  • Senior Assortimentsmanager Koken & Seizoen (Interim)
    november 2009 – april 2010

    Albert Heijn, Ahold
    Verantwoordelijk voor o.a. assortimentsgroepen Kaarsen, Disposables, BBQ, Keukenhulpen, Pannen, Oven/Bakken en Bewaren voor alle Albert Heijn winkels (+/- 765), "uitrol" van een compleet nieuw non-food assortiment voorjaar 2010, assortimentsplanning incl. budget, prijslijnen, actievoorstellen & stijlindeling, ass.ontwikkeling en het productontw.proces, realiseren grote tijdelijke (actie) assortimenten gedurende Kerst & Pasen, realiseren reguliere EN actie ass.wijzigingen, verpakkingen en promotionele uitingen in Allerhande & Bonus en leidinggevend aan 1 Commercieel Assistent.

  • Senior Category Manager Luxe Parfumerie (Interim)
    januari 2009 – augustus 2009

    DA Retailgroep, Leusden
    Verantwoordelijk voor o.a. managen, optimaliseren en uitbreiden categorie Luxe Parfumerie binnen de DA-formule (120 winkels), realiseren optimaal Luxe Parfumerie-, Huid- en Deco-assortiment (+/- 20 leveranciers), behalen doelstellingen t.a.v. marge, omzet, positionering, klantenaantallen & servicegraad, voorbereiden & realiseren Glossy DA Magazine, DA Specials, Instore Events, Direct Mails, Merkpromoties, realiseren doelstellingen op het gebied van mediabijdragen Categorie Luxe Parfumerie en leidinggevend aan 3 Commercieel Assistenten.

  • Eigenaar & Oprichter www.summer-shopping.com
    juni 2008 – heden

    Summer-shopping.com is de 1e winkel voor zomerspullen & vakantieproducten (> 250 producten) en verkoopt o.a. zonnebrand, -brillen, slippers, toilet- en strandtassen, hangmatten & klamboe's, spelletjes, verzorgingsproducten, baby- en kids producten en kado's. De shop biedt ook reistips, een vakantie-checklist en een kado-functie. Eindverantwoor-delijk voor Inkoop, Verkoop, Logistiek, Financiën, Webshopbeheer, PR en (online) Marketing.

  • Sales manager (Interim)
    april 2008 – juni 2008

    Pascaud Beauty Innovations, Maaseik (België)
    Nieuwe faceliftcream L.I.F.T. by Marijke Helwegen aan diverse accounts zoals Ici Paris XL en De Tuinen verkocht & 3 maanden accountbeheer gedaan (logistiek, nabestellingen, condities, service, promoties door Marijke Helwegen)

  • Projectleider E-commerce nieuwe webshop (Interim)
    mei 2007 – februari 2008

    Douwe Egberts - Saralee, Utrecht
    Verantwoordelijk voor o.a. het ontwikkelen & implementeren van de nieuwe Koffie&Kado web-shop www.koffieenkado.nl, projectleiding & aansturing projectteam bestaande uit 10 personen, lancering januari 2008, opstellen briefings, bewaken tijd- en kostenplanning, aanspreekpunt betrokken partijen, Saralee adviseren over de commerciële invulling, inrichting & uitstraling nieuwe webshop en integratie www.de.nl & www.koffieenkado.nl

  • Merchandise consultant Ahold e-commerce (Interim)
    november 2006 – februari 2007

    Albert-Heijn - Ahold, Zaandam
    Verantwoordelijk voor o.a. commerciële invulling & uitstraling van de nieuwe Albert webshop, indeling assortiment Albert Heijn, Etos en Gall & Gall op Albert.nl, instellingen Search, Navigation en Promotions (o.a. actieblokken (Bonus), spot-lights, recepten, inspiratiemodules, cross sellings en de ontwikkeling van 7 themashops (o.a. Kids, Feestje, Biologisch en Alles voor de Man), training & opleiding afd. commercie Albert (6 pers.) t.a.v. de tool "Fredhopper" waarmee de nieuwe shop bestuurd wordt.

  • Assortimentsconsultant Ahold e-commerce (Interim)
    mei 2006 – oktober 2006

    Albert-Heijn - Ahold, Zaandam
    Verantwoordelijk voor o.a. assortiment: vers, drogisterij & otc (Albert Heijn & Etos), opstellen & aanpassen assortiments-plannen o.b.v. category performance analyses, assortimentsindeling o.b.v. marktonderzoek & consumer decision trees, merchandising op de Albert-, AH- en Etos homepages & andere rubrieken, realiseren leverancierstargets, contacten 60 leveranciers en leidinggevend aan 1 commercieel assistent.

  • Commercieel en Operationeel manager parfumerie keten (5 filialen)
    november 2003 – april 2006

    Drogisterij Parfumerie Stoop, Uithoorn
    Verantwoordelijk voor o.a. aansturing 5 filialen in Uithoorn (2x), Mijdrecht, Zandvoort en Schoorl, personeel, omzet- en productiviteitsdoelstellingen, winkeluitstraling en klantbenadering, ontwikkeling marketing acties "op maat" vaste klanten-bestand (25.000 klanten), inkoop slippers, toilettassen, spiegels en byoux, contacten met leveranciers over winkelacties, promoties & omzetdoelstellingen en leidinggevend aan 50 medewerkers.

  • Special Accountmanager
    maart 2002 – oktober 2003

    Bosch Huishoud Elektro, Amsterdam
    Verantwoordelijk voor o.a: begeleiding landelijke accounts Kijkshop, V&D, Bijenkorf en Airmiles, "new-business" voor Bosch Huishoud-Elektro, diverse nieuwe accounts klant gemaakt en begeleiding van projectaanvragen.

  • Communicatiemanager
    september 2001 – februari 2002

    De Tuinen - Ahold, Rijswijk
    Verantwoordelijk voor alle vormen van interne- en externe communicatie, uitgeven van magazines, folders, produktfolders, advertenties, overige in-store communicatie, PR evenementen (o.a. Libelle Zomerweek en Etos beauty event), opstellen communicatieplannen en beheren budgetten, behalen gestelde doelstellingen tav leveranciersadvertenties, nieuwe communicatie-vormen zoals bv. internet, directmail en in-store communicatie in pilot-stores, lid van het Management Team van De Tuinen.

  • Wereldreis Azie, Australie en Zuid Amerika
    september 2000 – augustus 2001
  • Category Manager Verzorging & Voeding
    mei 1998 – augustus 2000

    De Tuinen - Ahold, Rijswijk
    Inkoop & merchandising van haar- en voetverzorging, gezonde voeding en slank, +/- 40 leveranciers, behalen gestelde doelstellingen tav omzetten, marges en leveranciersbijdragen, opstellen van actie- en verkoopplannen voor de 70 filialen in Nederland en België, het up-to-date houden van winkel - schappenplannen, het ontwikkelen van een eigen merk gezonde voedingsassortiment, lid van het Management Team van De Tuinen.

  • Communicatiemanager
    mei 1998 – augustus 2000

    De Tuinen - Ahold, Rijswijk
    zie boven.

  • Verkoopmanager
    mei 1997 – april 1998

    Albert Heijn - Ahold, Uithoorn en Amstelveen
    Verantwoordelijk voor doelstellingen t.a.v. productiviteit, winkelpresentatie, actieomzetten en OPK, het voeren van sollicitatie- en beoordelingsgesprekken, het opstellen van personeelsplanningen en het opleiden en trainen van nieuwe medewerkers, dagelijkse leiding van het filiaal bij afwezigheid van de supermarktmanager, leidinggeven aan de afdeling houdbaar, 35 medewerkers.

Opleidingen

  • Architecture & Interior Design aan NCOI Opleidingsgroep
    december 2014 – juli 2016
  • Digitale Marketing Update, Werfselect/Nyenrode
    september 2008 – november 2008
  • Winnaar “Me Marketing Case”! (80 deelnemers)
  • Trade marketing training, Werfselect 
    september 2008 – november 2008
  • Internetmanager (16 dagen) Lectric
    Internetopleidingen

    maart 2008 – juni 2008
  • Management Development Programma, Ahold
    september 1997 – augustus 2000
  • Arbeid- en Organisatiesociologie, Universiteit van Amsterdam
    september 1994 – april 1997
  • Nederlandse associatie voor Praktijkexamens, Correspondentie in de spaanse taal
    juni 1994
  • Nederlandse associatie voor Praktijkexamens, Conversatie in de spaanse taal
    november 1993
  • Instituut voor Confectie “Mr. Koetsier”, Hogeschool van Amsterdam
    september 1990 – juni 1994
  • VWO, Alkwin Kollege, Uithoorn
    augustus 1984 – juni 1990

Alles afgerond/ diploma’s behaald.

Extra activiteiten

  • Bestuurslid
    VECOS (Vereniging Confectie Studenten)
  • Afstudeerscriptie
    Flexibele arbeid binnen de filiaalorganisatie van Albert Heijn , Zaandam 
  • Afstudeerscriptie
    Onderzoek naar kansen Kleim Sportswear in de lingeriesector, Houten
  • Technische stage
    Polo Ralph Lauren (productie), Costa-Rica
  • Commerciële stage
    Hunkemöller (inkoopafdelingen), Hilversum

Talenkennis & hobbies

  • Talenkennis
    Uitstekend: Nederlands, Engels en Spaans   Goed: Duits en Frans
  • Hobbies
    Reizen, hardlopen, tennis, yoga, koken, interieurstyling & (moes)tuinieren